Gjeldende vilkår fra 31. oktober 2024. Her kan du se tidligere vilkår (inngått før 1. desember 2023).
Del I: Vilkår for kredittjenesten Forutsigbar betaling
Avtaleforholdet
1. Denne avtalen er inngått mellom kunden og Steddi Payments AS (“Steddi”), org. nr. 925 160 776, Folke Bernadottes vei 38, 5147 Fyllingsdalen. Steddis primære virksomhet er betalingsadministrasjon og tilhørende kredittjenester. Steddi er et selskap i Elmera Group ASA, org. nr. 920 153 577, Folke Bernadottes vei 38, 5147 Fyllingsdalen, («Konsernet»).
2. Avtalen består av disse avtalevilkårene og ordrebekreftelse («Avtalen»). Avtalen er en kredittavtale etter finansavtaleloven § 1-7 første ledd.
Forutsetninger for bruk av Tjenesten
3. Avtalen forutsetter at kunden har en strømavtale med en av strømleverandørene som Steddi har avtale med. Dersom kunden har gjennomfakturering av nettleie hos sin strømleverandør vil også nettleien være en del av Tjenesten.
4. Avtalen forutsetter at kunden er en privatkunde med et samlet årsforbruk på inntil 50.000 kWh. Kunden kan ha inntil tre strømanlegg tilknyttet Tjenesten. Steddi kan på forespørsel fra kunde vurdere flere strømanlegg.
5. Avtalen forutsetter at det foreligger en godkjent kredittvurdering av kunden. Ved avslag på avtaleinngåelse basert på vurdering av kredittverdigheten, vil kunden motta informasjon om det.
6. Dersom kunden har misligholdte fordringer hos sin strømleverandør på tidspunktet for avtaleinngåelse kan Steddi avslå kundeforholdet.
Tjenesten
7. Forutsigbar betaling er en betalingsadministrasjon og kredittjeneste (“Tjenesten”) hvor Steddi:
(i) jevnlig beregner kundens forventede strømkostnader (inkludert nettleie og tilleggstjenester hvis dette inngår i strømregningen fra strømleverandøren) for en rullerende periode på 12 måneder
(ii) fordeler kostnadene og pris for tjenesten i like månedsbeløp (“Månedsbeløp”)
(iii) fakturerer kunden Månedsbeløp
8. Kunden er kjent med at Steddi overtar strømleverandørens fakturakrav mot kunden for strømanlegg tilknyttet Tjenesten.
9. Kundens betalingsforpliktelse for strømanlegg tilknyttet denne Avtalen skal gjøres opp ved betaling til Steddi i henhold til Avtalen.
10. Tjenesten innebærer at Steddi i perioder yter kreditt til kunden, ettersom faktura(-er) fra strømleverandør i perioder vil overstige Månedsbeløp. Likeledes vil Kunden i perioder betale et høyere Månedsbeløp til Steddi enn faktura fra strømleverandør for samme periode, og Kunden vil dermed kunne ha et tilgodebeløp hos Steddi. Det påløper ikke renter i forbindelse med Tjenesten, verken av kundens tilgodehavende hos Steddi eller motsatt. Dersom kunden har strømforsikring hos strømleverandøren, vil kostnad for strømforsikring trekkes av innbetalt månedsbeløp for den aktuelle måneden eller av positiv saldo slik at det ikke ytes kreditt for strømforsikring.
11. Informasjon om Kundens innestående eller utestående beløp hos Steddi gis månedlig i faktura fra Steddi.
12. Standardisert informasjon om kredittavtalen er inntatt som vedlegget «SEF-skjema».
13. Ordinær kredittgrense for Avtalen er kr 30 000.
Jevnlig beregning av Månedsbeløp
14. Beregning og fastsettelse av Månedsbeløp gjøres på bakgrunn av følgende faktorer: kundens saldo inkludert eventuelle inn- og utbetalinger i henhold til punkt 18, pris for Tjenesten og evt. fakturagebyr for papirfaktura, kundens forventede årlige strømforbruk, forventede strømpriser og nettleie og eventuelle avtalte tilleggstjenester fra strømleverandør.
15. Steddi beregner månedsbeløpet jevnlig og kan justere Månedsbeløp ved endringer i beregningsfaktorene ovenfor, eksempelvis endret strømforbruk for anlegg tilknyttet Tjenesten.
16. Ved justering av Månedsbeløp vil kunden motta varsel før nytt Månedsbeløp benyttes.
17. Kunden har rett til å velge inntil -2- to betalingsfrie måneder per kalenderår. Ved benyttelse av betalingsfrie måneder vil Månedsbeløp justeres i tråd med punkt 14. Månedsbeløpet for de resterende månedene vil bli høyere ettersom kundens årlige totalsum da fordeles på færre måneder.
18. Kunden har rett til å få utbetalt positiv saldo inntil en -1- gang hver 12. måned på forespørsel. Kunden kan likeledes tilbakebetale benyttet kreditt etter eget ønske. Slik utbetaling eller innbetaling utløser justering av fastsatt Månedsbeløp etter punkt 14.
Priser og betalingsvilkår
19. Kunden betaler en månedlig pris for Tjenesten og fakturagebyr for papirfaktura dersom Kunden velger dette, i henhold til pris oppgitt i oppsummering av ordren. Prisen kan endres i tråd med punkt 30-32 nedenfor. Til enhver tid gjeldende prisliste er tilgjengelig på Steddis hjemmeside. Alle priser oppgis inkludert merverdiavgift.
20. Fakturering skjer månedlig. Dersom kunden velger en annen fakturatype enn elektronisk faktura, påløper det fakturagebyr etter de til enhver tid gjeldende satser.
21. Ved forsinket betaling av Månedsbeløp, uavhengig av saldo, påløper det forsinkelsesrenter etter Forsinkelsesrenteloven, samt purregebyr og eventuelt inkassokostnader etter gjeldende regelverk. Forsinkelsesrenter og purregebyr legges til kundens saldo hos Steddi.
Kommunikasjon og samtykke
22. Kunden samtykker til at Steddi benytter elektronisk kommunikasjon med kunden. Kunden kan reservere seg mot bruk av elektronisk kommunikasjon ved å melde fra skriftlig til Steddi. Kunden vil da normalt motta informasjon per post. Elektronisk kommunikasjon mellom kunden og Steddi vil skje via for eksempel e-post, telefon eller SMS og meldinger anses å være mottatt når de er kommet frem til kunden.
23. Kunden er forpliktet til å løpende orientere Steddi ved endring av personalia og kontaktinformasjon.
24. Ved misbruk av elektronisk signatur skal kunde varsle Steddi uten ugrunnet opphold.
Behandling av personopplysninger
25. Steddi samler inn og behandler Kundens personopplysninger som er nødvendig for å levere tjenesten i henhold til Avtalen.
26. Steddis personvernerklæring inneholder informasjon om hvordan Steddi behandler Kundens personopplysninger. Erklæringen er til enhver tid tilgjengelig på Steddis hjemmesider.
Angrerett
27. Kunden har rett til å gå fra Avtalen ved å gi melding til Steddi før utløpet av angrefristen. Angrefristen er 14 dager. Fristen løper fra den dag Avtalen er inngått, eller fra den dag forbrukeren mottar avtalevilkår og opplysninger om angrerett dersom dette er senere enn avtaletidspunktet.
28. Dersom kunden benytter seg av angreretten utbetales kundens eventuelle tilgodebeløp eller kundens eventuelle kredittbeløp kreves inn, jf. punkt 11 ovenfor. Kunde skal tilbakebetale kredittbeløp senest innen 30 dager etter at melding om bruk av angreretten ble gitt til Steddi.
29. Ved bruk av angreretten kan Kunden velge å benytte Angrerettskjema mottatt på e-post ved bestilling av tjenesten, eller det kan lastes ned på www.steddi.no.
Endring i pris og avtalevilkår
30. Fastsettelse av Pris på tjenesten og fakturagebyr etter punkt 19 bygger på ulike kostnadselementer og påvirkes av markedsmessige forhold. Steddi kan ensidig justere prisen på Tjenesten og fakturagebyr, samt endre avtalevilkår dersom Steddi finner slik endring nødvendig. Omstendigheter som kan gjøre det nødvendig å gjøre slike endringer kan for eksempel være endringer i markedsmessige forhold, økte kostnader for Steddi eller endringer i eller i medhold av lov eller forskrift.
Kunden skal varsles om endringen(e) og kunden har rett til å si opp avtalen straks og vederlagsfritt med skriftlig varsel før tidspunkt for iverksettelse av endringene trer i kraft i henhold til punkt 32.
31. Ved endringer som ikke er til ugunst for kunden gjelder endringene fra det tidspunkt kunden mottar melding om endringene.
32. Endringer til ugunst for kunden kan tidligst iverksettes 2 måneder etter at Steddi har varslet kunden om endringsforslaget. Steddis forslag til endring skal begrunnes.
Dersom kunden motsetter seg endringen, må kunden melde fra til Steddi om dette innen det varslede tidspunkt for iverksettelse av endringen. Kunden anses å ha samtykket til en foreslått endring ved å forholde seg passiv. Dersom kunden ikke gir varsel til Steddi om at endringsforslaget avvises, anses endringen som bindende for partene. Steddi skal i varsel om forslag til endring gi opplysninger om hvordan Kunden kan unngå å bli bundet av endringsforslagene ved passivt samtykke og at kunden har rett til å si opp avtalen straks og vederlagsfritt innen tidspunkt for iverksettelse av nye avtalevilkår.
Varsel skal sendes direkte til Kunden i tråd med punkt 22.
Dersom kunden avviser endringen, har Steddi rett til å si opp avtalen i tråd med punkt 38.
33. Kunden samtykker til at Steddi kan overdra Avtalen, på tilsvarende like vilkår, til et annet selskap i Konsernet uten Kundens godkjenning.
Varighet, oppsigelse og sperring av kredittmulighet
34. Avtalen løper til den blir sagt opp av en av partene.
35. Oppsigelse av Avtalen påvirker ikke kundens strømavtale(r) med strømleverandør. Steddi kan dele kundens betalingshistorikk med strømleverandør, herunder informasjon om mislighold.
36. Avtalen forutsetter at kunden har minst én strømavtale med strømleverandør til enhver tid. Dersom samtlige strømavtaler med strømleverandør opphører, bortfaller Avtalen i sin helhet.
37. Kunden kan fritt si opp Avtalen med én måneds skriftlig varsel til Steddi. Dersom Steddi foreslår endringer etter punkt 30-32 har kunden har rett til å si opp Avtalen straks og vederlagsfritt innen tidspunkt for iverksettelse av nye avtalevilkår som varslet av Steddi og det foretas sluttavregning i tråd med punkt 39.
38. Steddi kan si opp Avtalen med to måneders skriftlig varsel dersom det foreligger saklig grunn. Overskridelse av kredittgrensen, betalingsmislighold eller forventet betalingsmislighold er saklig grunn. Det samme gjelder dersom kunden ikke oppfyller vilkårene for avtaleinngåelse etter punkt 3-6 ovenfor eller kunden avslutter strømavtalen med strømleverandør som er omfattet av Tjenesten.
39. Ved oppsigelse av Avtalen vil det foretas det en sluttavregning mellom Steddi og kunden. Eventuelle tilgodehavende som overstiger kr 5 utbetales til kunden, eller kunden betaler eventuelle utestående beløp til Steddi.
40. Steddi kan sperre kundens rett til å utnytte kredittmuligheten i oppsigelsesperioden dersom Steddi har sagt opp Avtalen i henhold til punkt 38 og objektive begrunnede hensyn tilsier det. Kunden vil få skriftlig melding om slik sperring og grunnlaget for det.
Lovvalg, verneting og tvisteløsning
41. Kundeklager rettes til kundeservice, som vil behandle klager i tråd med gjeldende rutiner og regelverk. Kunden kan også varsle til kundeservice om misbruk av BankID.
42. Dersom saken ikke løses i minnelighet, kan kunden klage til Forbrukertilsynet.
43. Dersom en tvist ikke lar seg løse i minnelighet, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler. Tvister avgjøres etter norsk rett og med Hordaland tingrett som verneting.
SEF-skjema (Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt)