Personvern
Personvern Steddi Payments AS
Sist oppdatert 11.04.2024
1. Vårt ansvar
1.1. Personvern
Når du inngår avtaler med oss, besøker våre nettsider eller kontakter oss pr telefon og/eller e-post behandler vi personopplysninger om deg. Denne behandlingen skjer i samsvar med personopplysningsloven og personvernforordningen.
Nedenfor finner du mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine og hvilke rettigheter du har i den forbindelse. Du kan finne mer informasjon om personvern på Datatilsynets nettsider www.datatilsynet.no.
1.2. Behandling av personopplysninger i Steddi Payments AS
Steddi Payments AS (org.nr. 925 160 776) ved daglig leder Solfrid Kongshaug Aase er behandlingsansvarlig ved behandling av personopplysningene dine i forbindelse behandlingsaktivitetene som er angitt i punkt 2.2. Kontaktinformasjonen til Steddi Payments AS er:
Postadresse: Postboks 3507 Fyllingsdalen 5845 Bergen
E-post: kundeservice@steddi.no
Telefon: 55 90 73 50, kundeservice, hverdager klokken 08-16
2. Behandling av personopplysninger
2.1. Hvor stammer dine personopplysninger fra?
Opplysninger du gir til oss
Når du inngår en avtale med oss behandler vi dine personopplysninger for å utføre nødvendige oppgaver tilknyttet ditt kundeforhold og for at vi skal kunne tilby deg den servicen du forventer. Disse opplysningene får vi direkte fra deg eller fra din strømleverandør.
Mens du er kunde hos oss og bruker våre tjenester, samler vi også inn og oppbevarer opplysninger som aktivitene genererer. Disse behandlingen er nærmere beskrevet under i punkt 2.2.
Når du besøker internettsidene våre samler vi inn data om dine bevegelsesmønstre ved hjelp av informasjonskapsler (cookies).
Opplysninger vi får fra andre
Vi mottar også personopplysninger om deg fra andre. Personopplysningene dine blir i slike tilfeller innhentet på en av følgende måter:
- Du har anmodet om et tilbud fra oss via din strømleverandør. I slike tilfeller utleverer strømleverandøren din kontakt- og anleggsinformasjon for at vi skal kunne gi deg et tilpasset tilbud.
- Vi har kjøpt kundelister til bruk i vår salgsvirksomhet. Slike kunderlister inneholder vanligvis ditt navn, telefonnummer, adresse og fødselsdato.
- I forbindelse med avtaleinngåelse innhentes det opplysninger om deg fra et kredittopplysningsbyrå og folkeregisteret.
For alle som ønsker å inngå avtale med oss, innhenter vi krdittopplysninger. Dine personopplysninger knyttes opp mot et register hos kredittopplysningsbyrået, og resultatet av den automatiske behandlingen er en kredittvurdering som avgjør hvorvidt vi kan inngå avtale(r) med deg. Grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å forsikre oss om at våre kunder som handler på kreditt kan betale for varer og tjenester som avtalen(e) gjelder.
2.2. Hvorfor samler vi inn personopplysninger om deg?
Vi samler inn og behandler personopplysningene dine for ulike formål:
Levere tjenester
Vi behandler personopplysninger om deg for å levere de produktene og tjenestene du har avtalt med oss eller en av samarbeidspartnere vi leverer tjenester til. Dette innebærer behandling av kontaktopplysningene dine for å etablere deg som kunde, yte kundeservice, foreta avregning for korrekt belastning gjennom våre betalingstjenester og innfordring.
Grunnlaget for behandlingene er avtalen(e) du har inngått med oss jf. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b), samt forpliktelser vi er underlagt etter bestemmelser fastsatt i lov og forskrift, jf. artikkel 6 nr. 1 bokstav c).
Våre tjenester er basert på samarbeid med din strømleverandør. Dette innebærer at vi vil oversende og motta dine personopplysninger for å kunne gjennomføre avtalen(e) som du er part i.
Telefonsalg
Dersom du ikke er kunde hos oss, men blir kontaktet av en telefonselger, har vi kjøpt en liste som inneholder dine personopplysninger fra en tredjepart eller du er blitt kontaktet av en telefonselger som opptrer på vegne av en tredjepart vi samarbeider med. Denne behandlingen baserer seg på en interesseavveining etter personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f) som tar utgangspunkt i at markedsføringsloven tillater telefonsalg uten forhåndssamtykke.
Dersom du blir kontaktet av en telefonselger vil du bli spurt om du samtykker til at det gjøres lydopptak av telefonsamtalen iht. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a). Slike lydopptak oppbevares i 6 måneder og brukes kun til opplæring av medarbeider og til kvalitetssikring av salgsarbeidet. Vi gjør oppmerksom på at du når som helst kan trekke tilbake samtykket ved å kontakte oss via kontaktinformasjonen som er oppgitt øverst i denne personvernerklæringen.
Forbedring av forretningsprosesser
Vi behandler opplysninger om deg og ditt kundeforhold for å bedre forstå markedene vi opererer i og for å forbedre tjenestene og produktene vi tilbyr våre kunder. Grunnlaget for denne behandlingen er en interesseavveining etter personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f), som tar utgangspunkt i at aktiviteten er ment å bidra til effektiv drift av selskapet og best mulige betingelser for våre kunder.
Intern analyse av kundebevegelser
Vi behandler personopplysninger for å analysere bevegelser i kundeporteføljen på et overordnet nivå, slik at vi kan forbedre kundehåndteringen og utføre mer relevante salgs- og markedsføringstiltak. Denne behandlingen baseres på interesseavveininger etter personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f) hvor muligheten til optimal forretningsdrift og best mulige avtalevilkår for kundene, samt behovet for risikostyring er vektlagt.
Kundeundersøkelser
For å forbedre vår virksomhet kan det være at vi kontakter deg for å spørre om din tilbakemelding eller delta i kundeundersøkelser. Denne behandlingen av din kontaktinformasjon er basert på en interesseavveining etter personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f, hvor vi har vektlagt viktigheten av å innhente tilbakemeldinger fra våre kunder og at besvarelse / deltakelse er frivillig. Dersom du svarer på slike kundeundersøkelser samtykker du til at vi kan behandle svarene du har avgitt til å forbedre forretningsvirksomheten vår, jf. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a). Vi gjør oppmerksom på at du når som helst kan trekke tilbake samtykket ved å kontakte oss via kontaktinformasjonen som er oppgitt øverst i denne personvernerklæringen.
Markedsføring
Steddi behandler dine personopplysninger for å sende deg gode og relevante tilbud om våre egne og våre samarbeidpartneres produkter og tjenester. For direkte markedsføring pr e-post, SMS og sosiale medier innhenter vi ditt samtykke først. Samtykke er frivillig og kan trekkes tilbake ved å kontakte oss via kontaktinformasjonen som er oppgitt i øverst i denne personvernerklæringen.
Vi behandler også personopplysninger for å sende eksisterende kunder tilbud om nye produkter og tjenester innen samme produktkategori. Grunnlaget for behandlingen er vår berettiget interesse, hvor vi har vektlagt at markedsføringsloven tillater slik markedsføring uten forhåndssamtykke og Steddi har en tungtveiende interesse i å kunne tilby eksisterende kunder gode og relevante tilbud innen samme produktkategorier.
Søknad om stilling hos Steddi
Hvis du har søkt på stillinger hos oss, lagrer vi ditt navn, kontaktopplysninger, CV, søknad, attester og referanser inntil du får tilbakemelding om at ansettelsesprosessen er ferdig, eller så lenge du ønsker at vi skal oppbevare disse opplysningene. Denne behandlingen av personopplysninger skjer på grunnlag av samtykke fra deg.
Bruk av informasjonskapsler («cookies»)
Informasjonskapsler (også kjent som «cookies») er små tekstfiler som lagres på din enhet når du laster ned en nettside.
Første gang du besøker våre nettsteder får du spørsmål om å samtykke til bruk av informasjonskapsler. Samtykket ditt gjelder for funksjonelle og/eller statistiske informasjonskapsler. Hvis du ønsker at også nødvendige informasjonskapsler skal deaktiveres, må du endre innstillingene i nettleseren din. Vær oppmerksom på at dersom du deaktiverer informasjonskapsler kan dette påvirke funksjonaliteten på nettstedet vårt.
Steddi benytter følgende informasjonskapsler:
Nødvendige
Disse informasjonskapslene er helt nødvendig for at nettsteder skal fungere og kan ikke slås av. De er vanligvis satt som respons på aktiviteter du gjennomfører, f.eks. bestille en tjeneste, stille inn preferanser for personvern, logge inn eller fylle ut et skjema. Du kan stille inn nettleseren din til å blokkere varsler om disse informasjonskapslene, men noen deler av nettsiden vil da ikke fungere optimalt. Nødvendige informasjonskapsler lagrer ingen personlig identifiserbar informasjon.
Funksjonelle
Disse informasjonskapslene gjør det mulig å lagre opplysninger som endrer måten hjemmesiden ser ut eller oppfører seg på, f.eks. foretrukkent språk eller tilpassing til den region du befinner deg i.
Statistikk
Statistiske informasjonskapsler hjelper hjemmesidens eier med å forstå hvordan besøkende samhandler med nettsiden ved å samle inn og rapportere opplysninger. Ved hjelp av analyseverktøy registreres brukerens IP-adresse. Det benyttes imidlertid et script som fjerner de siste sifrene fra IP-adressen før opplysninger lagres i analyseverktøyet. Dette gjør at analyseverktøyet kan anslå brukernes geografiske plassering, men adressen kan ikke benyttes av oss for å identifisere den enkelte bruker.
Vi lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter. Formålet med dette er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre ved at vi kan finne ut hvilke søkeord som gir treff og hvilke søkeresultater som blir klikket på. Det lagres ikke IP-adresse eller annen informasjon knyttet til lagring av søkeordene.
Vi har til enhver tid tilgjengelig informasjon om hvilke informasjonskapsler som benyttes på nettstedet. Klikk på cookie-knappen som er synlig på nettsiden helt nede til venstre. Trykk deretter på «Vis detaljer»
3. Hvordan vi deler dine opplysninger
3.1. Bruk av databehandlere
For å levere våre produkter og tjenester bruker vi eksterne tjenesteleverandører som behandler dine personopplysninger på vegne av oss. I slike tilfeller har vi inngått databehandleravtaler for å ivareta personopplysningssikkerheten i alle ledd av behandlingen.
Vi bruker ulike kategorier av databehandlere, f.eks IT- og systemleverandører, kredittopplysningsbyråer, faktureringsselskaper, inkassoselskap, salgskonsulenter, regnskapsbyrå og markedsføring- og analyseselskap.
3.2. Utlevering av personopplysninger til andre
I Tilfeller hvor våre tjenester og/eller avtaler med deg er basert på samarbeid med tredjepart, utleverer vi dine personopplysninger for å kunne gjennomføre avtaler som du er part i og/eller tiltak på din anmodning jf. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b). Dette er nærmere beskrevet i punkt 2.2.
Offentlige myndigheter har i enkelte tilfeller lovmessig rett til å be om å få utlevert personopplysninger fra oss. Ved slike forespørsler vil vi alltid forsikre oss om at vedkommende myndighet har hjemmel til å be om utlevering og at utleveringen skjer på en sikker måte.
3.3. Overføring utenfor EU/EØS
I enkelte tilfeller kan det skje overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS (tredjeland), f.eks USA og UK. En slik overføring vil bare finne sted dersom vi har forsikret oss om at personopplysningene dine er trygge og kravene som stilles til overføring er oppfylt. Aktuelle overføringsgrunnlag vil være EUs standardklausuler (SCC) for eventuell overføring til USA og EUs adekvansbeslutning for eventuell overføring til UK.
4. Oppbevaring av personopplysninger
4.1. Lagringstid
Vi lagrer personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å oppnå formålene personopplysningene ble samlet inn for, med mindre lovbestemmelser pålegger oss en lengre lagringsperiode.
Av hensyn til fristene i foreldelsesloven vil vi oppbevare kontaktinformasjonen din, samt forbruk- og avregningsdata, i tre år. Dette gjør vi for å kunne dokumentere og eventuelt korrigere oppgjør tilbake i tid, eventuelt fremme/forsvare et rettskrav i tilfelle tvist.
Bokføringsloven pålegger oss å oppbevare transaksjonsdata i fem år.
Dersom du har blitt kontaktet av oss ved telefonsalg vil vi oppbevare informasjonen tilknyttet denne henvendelsen for å unngå gjentatte oppringninger til samme person. Denne informasjonen lagres i 3 måneder. Samtaleopptak fra salgssamtaler oppbevares i 6 måneder før de slettes.
5. Dine rettigheter
5.1. Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har etter personopplysningsloven og personvernforordningen flere rettigheter tilknyttet vår behandling av dine personopplysninger. Du kan benytte deg av disse rettighetene ved å kontakte vårt kundesenter. Vi vil gjennomføre forespørselen din så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil kunne be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss.
Rett til innsyn
Du har rett til å få innsyn i de personopplysningene vi har om deg.
Rett til korrigering
Du har rett til å få uriktige personopplysninger om deg rettet eller supplert.
Rett til sletting
I særlige tilfeller har du rett til å få slettet personopplysninger om deg, før tidspunktet for vår alminnelige generelle sletting inntreffer.
Rett til å protestere
Du har rett til å protestere mot behandling av personopplysningene dine som vi gjør på grunnlag av artikkel 6 nr. 1 bokstav e) og f).
Retten til å protestere gjelder aktiviteter vi utfører på grunnlag av en interesseavveining. I slike interesseavveininger tar vi hensyn til rettighetene dine tilknyttet personvern og veier disse opp mot vårt ønske om å kunne tilby best mulige tjenester og kundeservice. Hvilke aktiviteter dette gjelder er beskrevet i kapittel 2.2 ovenfor.
Du har dessuten rett til å reservere deg mot direkte markedsføring fra oss, noe du gjør ved å trekke tilbake samtykket ditt ved å kontakte kundesenteret vårt.
Dataportabilitet
I enkelte tilfeller har du rett til å få utlevert, eller overført til andre, personopplysningene du har gitt til oss, og du skal da få personopplysningene utlevert i et strukturert, alminnelig anvendbart og maskinlesbart format.
Rett til begrensning av behandling
Du har i visse tilfeller rett til å få behandlingen av dine personopplysninger begrenset, for eksempel hvis du bestrider riktigheten av personopplysningene, hvis du har behov for personopplysninger vi ikke lenger trenger eller hvis du har protestert mot behandlingen av personopplysninger.
Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
5.2. Klage
Dersom du mener at vi ikke har overholdt dine rettigheter knyttet til personvernregelverket , har du rett til å klage til Datatilsynet, Postboks 8177, 0034 Oslo, postkasse@datatilsynet.no.
Datatilsynet oppfordrer deg til først å klage direkte til oss, slik at vi kan uttale oss om saken før Datatilsynet behandler den.
5.3. Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av dine personopplysninger, kan det medføre en endring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi ved større endringer i personvernerklæringen gjøre deg oppmerksom på disse. Ellers vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på vår nettside.